Yamaha

 

DSC_4141_800x600

Τετρακύλινδρο, εν σειρά… V4!

 

 

Κείμενο: Μαρίνος Κούλης
Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος

Ευκολότερο από ποτέ, το νέο R1 κουβαλάει τεχνογνωσία από MotoGP. Όταν το οδηγάς, νιώθεις λιγάκι Valentino Rossi μιας και ο αέρας που αποπνέει, είναι ‘‘αγωνιστικός’’. Η πιο σύγχρονη R1 χτυπάει τον ανταγωνισμό στα ίσα, τονίζοντας τους λόγους για τους οποίους είναι μία παγκόσμια πρωταθλήτρια.

Έφτασε απευθείας από το παγκόσμιο πρωτάθλημα SBK όπου κατέκτησε ήδη τον τίτλο με αναβάτη τον Ben Spies. Ο ταλαντούχος αμερικανός έδεσε απευθείας με το νέο R1 και τα αποτελέσματα φάνηκαν σύντομα. Ο τίτλος δεν άργησε να έρθει και η μοτοσυκλέτα που δοκιμάστηκε και εξελίχθηκε μέσα από τους αγώνες, βγήκε πιο έτοιμη από ποτέ στην αγορά. Βλέποντας τον ανταγωνισμό να σκληραίνει και τις υπόλοιπες εταιρίες να παλεύουν δυνατά για το μερίδιο της πίτας που τους αντιστοιχεί, η Yamaha μπήκε στο σχεδιαστήριο με στόχο να ανεβάσει ψηλά τον πήχη. Πως θα γινόταν αυτό; Δοκιμάζοντας νέες τεχνολογικές λύσεις στον ήδη δυνατό κινητήρα της, βελτιώνοντας αναρτήσεις, πλαίσιο, θέση οδήγησης και εργονομία, όσο αυτό ήταν εφικτό. Και το αποτέλεσμα, όχι μόνο δικαίωσε τη Yamaha για τις επιλογές της, αλλά έδωσε στην αγορά ένα προϊόν καλύτερο από ποτέ.


Οι λύσεις που έχει υιοθετήσει ο κινητήρας προέρχονται από την μοτοσυκλέτα που τρέχει στα MotoGP ο Valentino Rossi. Ο κινητήρας, αν και τετρακύλινδρος εν σειρά, χρησιμοποιεί νέο στρόφαλο ο οποίος του επιτρέπει να λειτουργεί σαν V4. Αυτό συμβαίνει γιατί, κάθε έμβολο φτάνει στο ανώτατο σημείο καύσης με διαφορετική σειρά, και όχι δύο – δύο, όπως στα υπόλοιπα τετρακύλινδρα. Συνήθως ‘‘σκάνε’’ (αναφλέγονται), οι κύλινδροι με την ακόλουθη σειρά: 1-3, 2-4, ενώ στο νέο R1 δεν συμπίπτει ποτέ να φτάσουν στο άνω νεκρό σημείο δύο κύλινδροι μαζί. Αυτό είναι και το διαφοροποιώ σημείο, το οποίο δίνει ταυτόχρονα, μεγάλη ιπποδύναμη, στα 182 ανακοινώσιμα άλογα, και ευχρηστία, όσο ένας ομαλός V4. Το κέρδος, εκτός από την ιπποδύναμη στις ψηλές, είναι η ροπή χαμηλά και το ομαλό πέρασμα αυτής, στην άσφαλτο. Η τροφοδοσία του κινητήρα με καύσιμο γίνεται μέσω ψεκασμού της Mikuni και η ηλεκτρονική ανάφλεξη περιλαμβάνει δύο προεπιλεγμένους χάρτες τους οποίους έχει στη διάθεσή του ο αναβάτης, με το πάτημα ενός κουμπιού.

Το πλαίσιο του R1 είναι παραδοσιακά αλουμινένιο δύο δοκών, τύπου Deltabox, και βαμμένο ανάλογα με το χρώμα της μοτοσυκλέτας, όπως και το ψαλίδι.
Αλλαγές έχουμε και στα φρένα. Εδώ εμφανίζονται δαγκάνες 6 εμβόλων και δίσκοι 310mm στο μπροστινό τμήμα που απαιτούν όμως αρκετή δύναμη από τον οδηγό προκειμένου να σταματήσουν το R1. Οι αναρτήσεις είναι ποιοτικές εφάμιλλές με του ανταγωνισμού και είναι πλήρως ρυθμιζόμενες, με το αμορτισέρ να υπερέχει συγκριτικά του μπροστινού συστήματος.
Η εμφάνισή του νέου R1 δείχνει έντονη προσωπικότητα μιας και ξεχωρίζει με τα φώτα μέσα στους αεραγωγούς-εισαγωγές που τροφοδοτούν τον κινητήρα. Στα ίδια επιθετικά χνάρια βρίσκονται και οι δίδυμες εξατμίσεις που παράγουν μοναδικό ήχο που σίγουρα δεν έχουμε ξανά ακούσει από τετρακύλινδρο κινητήρα.

Οι εντολές που λαμβάνει ο εγκέφαλος είναι δυνατόν να σε αποσυντονίσουν. Τα αισθητήρια όργανα αναλύουν αυτό που αντιλαμβάνονται ώστε να μετατρέψουν την οδήγηση σε απόλαυση. Και κάπου εκεί το μυαλό παθαίνει σύγχυση. Οι νέες εντολές, συγκρούονται με τις παλιές και ο αναβάτης προσπαθεί να συντονιστεί στα νέα δεδομένα. Μία τετρακύλινδρη εν σειρά, που ακούγεται και λειτουργεί σαν V-4; Αυτό ακριβώς.

Η πρώτη τετρακύλινδρη που το κάνει αυτό είναι η νέα R1 και μάλιστα το κάνει τόσο καλά, που σε τρομάζει! Είναι ο φιλικότερος τετρακύλινδρος εν σειρά που έχει σχεδιαστεί με στόχο να αποδίδει γραμμικά σε όλη την καμπύλη απόδοσης. Είναι γλυκός από το ρελαντί, γεμάτος χαμηλά δίχως να τρομάζει, απόλυτα γραμμικός σε όλο το φάσμα της καμπύλης απόδοσης, χωρίς ξεσπάσματα - ακόμη και στο πρόγραμμα "Α". Όπως όλες πλέον οι σύγχρονες supersport, έτσι και το R1 διαθέτει την επιλογή διαφορετικών χαρτογραφήσεων στην ηλεκτρονική μονάδα. Με το mode "B", η απόδοσή του είναι φιλική και οικονομική, ιδανική σε καθημερινές συνθήκες μετατρέποντας το 1000 σε πειθήνια…τίγρη.

Ανεβαίνοντας στη σέλα, γίνεται αντιληπτό πως η μοτοσυκλέτα έχει μεγαλύτερο βάρος, πιο άνετη θέση οδήγησης και καλύτερη αεροδυναμική προστασία από το μοντέλο που αντικατέστησε. Μασπιέ, ρεζερβουάρ και χειριστήρια σχηματίζουν μια πιο "Suzuki" εικόνα με τον οδηγό να κάθεται πιο χαμηλά και τα κλιπον να είναι κοντύτερα σε αυτόν από ότι στο μοντέλο ‘07. Δεν κουράζει τόσο πλέον σε συνθήκες καθημερινής κυκλοφορίας ενώ ιδιαίτερα εύχρηστο είναι και το νέο όργανο με πληθώρα ενδείξεων για ρεζέρβα, 2 χιλιομετρητές και σχέση κιβωτίου.
Και ενώ ο κινητήρας είναι απόλυτα φιλικός, κάνοντας το R1 πιο προσιτό παρά ποτέ σε αναβάτες δίχως μεγάλη εμπειρία από 1000cc, δεν είναι ισχυρότερος ψηλά από τον προκάτοχό του.

Μεγάλη βελτίωση αποτελεί το κιβώτιο ταχυτήτων.
Είναι μακράν ότι καλύτερο έχει φορεθεί σε supersport μοτοσυκλέτα της Yamaha! Εύκολες αλλαγές δίχως θόρυβο, πάντοτε θετικές χωρίς νεκρά σημεία ακόμη και στις "δύσκολες" πρώτη-δευτέρα.
Τα φρένα με τις 6-πίστονες (νέοι δίσκοι, νέα τρόμπα) υπόσχονται προοδευτικότητα, στερούνται αίσθησης όμως από τον προκάτοχό τους. Ναι μεν μπορείς να φρενάρεις άφοβα ακόμη και μέσα στη στροφή αλλά απαιτούν πολύ δύναμη από το δεξί χέρι , τόσο ώστε να σου χαλάει τη συγκέντρωση.
Παραμένει ισχυρό και πλέον ευκολότερο από ποτέ να οδηγηθεί καθιστώντας το μια πολύ προσιτή επιλογή που φέρει τον αέρα την νίκης χάρη στα πρωτεία του πασίγνωστου αναβάτη της Yamaha, Valentino Rossi...

Βρεθήκαμε στην πίστα των Μεγάρων με μια από τις σημαντικότερες supersport μοτοσυκλέτες της αγοράς. Το στοίχημα μεγάλο όπως και οι απαιτήσεις μας προκειμένου να διαπιστώσουμε πως όποιος έχει το όνομα, έχει και τη χάρη.
Κοντά στα πεντακόσια χιλιόμετρα μέσα στην πίστα με το νέο R1 εφοδιασμένο με τα ελαστικά της Continental, conti race attack, μπορώ με βεβαιότητα να πω πως ο νέος τετρακύλινδρος κινητήρας του R1 ακούγεται και αποδίδει σαν τον κινητήρα V-4 του νεοφερμένου Aprilia! Εδώ ήταν και το μεγάλο νέο για το καινούριο R1 μιας και τα χίλια κυβικά, γενικά αποδεικνύονται κουραστικά σε μια κλειστή πίστα όσο αυτή των Μεγάρων. Είναι πολύ δύσκολο να χειριστείς και το βασικότερο να εκμεταλλευτείς την δύναμη ενός χίλια. Και αυτός, ήταν ο σκοπός της Yamaha. Να παρουσιάσει μία μοτοσυκλέτα δυνατή όσο χρειάζεται για να είναι ανταγωνιστική, και φιλική για να μπορεί να οδηγηθεί από κάθε επιπέδου αναβάτες σε γρήγορους ρυθμούς. Το νέο R1 επιταχύνει πιο εύκολα και χωρίς απότομα ξεσπάσματα, κάτι το οποίο πρακτικά σημαίνει πως θα γραπώσεις ευκολότερα το γκάζι, χωρίς να φοβάσαι, τόσο πολύ, ότι θα σου φύγει από τα χέρια. Η δύναμη μετατρέπεται σε επιτάχυνση και ο ήχος από τον νέο κινητήρα, σε κάνει να νιώθεις πως οδηγάς V4. Αυτός ο τραχύς ήχος του κινητήρα που ξενίζει τον οδηγό αλλά και τους υπόλοιπους στην πίστα, οι οποίοι μπορούν να ορκίζονται πως τους πλησιάζει ένα δικύλινδρο!
Ανοίγεις το γκάζι, και η καμπύλη του κινητήρα απλώνεται στην άσφαλτο σαν μαγικό χαλί που απογειώνεται με το βλέμμα στραμμένο στον αντίπαλο, αντί να προσπαθεί να σε πετάξει κάτω σαν ταύρος τον ταυρομάχο. Ο τρόπος που κατεβάζει την δύναμη στον πίσω τροχό είναι απόλυτα ελεγχόμενος περιορίζοντας τις πλαγιολισθήσεις ισχύος που είτε κοστίζουν σε δέκατα είτε τρομάζουν το μέσο αναβάτη. Επίσης αυτός ο τρόπος απόδοσης του κινητήρα "φυλάει" το πίσω ελαστικό ώστε να έχει μικρότερη φθορά.

Ποιο είναι όμως τελικά το μεγάλο προσόν του νέου R1; Είναι σαφώς πιο σταθερό στις εξόδους των στροφών και προσφέρει καλύτερη κατευθυντικότητα αφού το μπροστινό σύστημα διατηρεί την επαφή του με την άσφαλτο, ακόμη και σε πλήρη επιτάχυνση. Είναι φιλικότερο προς τον αναβάτη υιοθετώντας μια πιο προσιτή θέση οδήγησης ενώ το πλαίσιο συγχωρεί περισσότερα λάθη.
Κατά το φρενάρισμα με 1-2 κατεβάσματα δε, ο κινητήρας και ο μονόδρομος συμπλέκτης βοηθούν στο να μην κόβει φόρα το R1 δίνοντας θέλοντας και μη περισσότερη ταχύτητα στην είσοδο των στροφών.
Συνολικά το R1 δεν έχει τη ευελιξία και την ελαφριά αίσθηση του CBR1000RR ούτε το επιθετικό, απόλυτο στήσιμο του πιο ετοιμοπόλεμου ZX-10R.
Πέρα από τη motoGP τεχνολογία που δικαίως διατυμπανίζει το τμήμα marketing -και σίγουρα κατέχει το R1, θα αποδειχθεί πολύ πιο αποτελεσματικό σαν βάση για αγωνιστική χρήση από το μοντέλο  που  αντικατέστησε.

 

ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ:   ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ Α.Ε.
ΕΓΓΥΗΣΗ:   2 ΧΡΟΝΙΑ
ΤΙΜΗ:  17.460
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ  4Τ, 4Κ, Υ/Ψ, 2ΕΕΚ, 4Β/Κ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc)  998
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm x mm)  78  x 52.2
ΛΟΓΟΣ ΔΙΑΜΕΤΡΟΥ / ΔΙΑΔΡΟΜΗ   1,494
ΣΥΜΠΙΕΣΗ (:1)   12,7
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ   ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΨΕΚΑΣΜΟΣ MIKUNI 
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ   4 ΣΕ 1 ΣΕ 2
ΛΙΠΑΝΣΗ  Υ ΥΓΡΟ ΚΑΡΤΕΡ, ΑΝΤΛΙΑ ΛΑΔΙΟ
ΕΚΚΙΝΗΣΗ   ΜΙΖΑ
ΣΥΜΠΛΕΚΤΗΣ   ΥΓΡΟΣ, ΠΟΛΥΔΙΣΚΟΣ, ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ (ΣΧΕΣΕΙΣ)   6
ΜΕΤΑΔΟΣΗ   ΑΛΥΣΙΔΑ
ΠΛΑΙΣΙΟ
ΤΥΠΟΣ   ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΟ ΔΥΟ ΔΟΚΩΝ
ΚΑΣΤΕΡ (°)   24
ΙΧΝΟΣ (mm)   102
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm)   1.415
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm)   835
ΒΑΡΟΣ (kg)  ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ 206 ( πλήρης υγρών)
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ / ΡΕΖΕΡΒΑ (lt)  18
ΤΥΠΟΣ / ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) / ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
ΜΠΡΟΣΤΑ  USD ΠΙΡΟΥΝΙ SΟQY 43mm / 120 / ΑΣ, ΑΕ, ΠΕ
ΠΙΣΩ  ΜΟΝΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ SΟQY / 120 / ΑΡΓΗ- ΓΡΗΓΟΡΗ ΑΣ, ΑΕ, ΠΕ
ΕΛΑΣΤΙΚΑ / ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΜΠΡΟΣΤΑ  MICHELIN PILOT POWER / 120/70-17
ΠΙΣΩ  MICHELIN PILOT POWER / 190/55-17
ΦΡΕΝΑ
ΜΠΡΟΣΤΑ  2 ΔΙΣΚΟΙ 310mm ΑΚΤΙΝΙΚΕΣ ΔΑΓΚΑΝΕΣ 6 ΕΜΒΟΛΩΝ
ΠΙΣΩ  1 ΔΙΣΚΟΣ 220mm ΔΑΓΚΑΝΑ 1 ΕΜΒΟΛOY
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
ΨΗΦΙΑΚΟ ΤΑΧΥΜΕΤΡΟ, ΑΝΑΛΟΓΙΚΟ ΣΤΡΟΦΟΜΕΤΡΟ, ΟΛΙΚΟΣ ΚΑΙ 2 ΜΕΡΙΚΟΙ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΗΤΕΣ, ΡΟΛΟΙ, ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΨΥΚΤΙΚΟΥ, ΧΡΟΝΟΜΕΤΡΟ, ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΛΥΧΝΙΕΣ ΓΙΑ ΦΛΑΣ, ΝΕΚΡΑ, ΜΕΓΑΛΗ ΣΚΑΛΑ, ΠΙΕΣΗ ΛΑΔΙΟΥ, ΡΕΖΕΡΒΑ, ΨΕΚΑΣΜΟ, IMMOBILIZER, SHIFT LIGHT
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm)   182/12.500
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm)   11,8/10.000

 

Νέοι φόροι της Ε.Ε. σε αμερικάνικα εξαρτήματα μοτοσυκλέτας

Ένας ακόμα εμπορικός πόλεμος Ε.Ε. - Η.Π.Α στα σκαριά

Ταξινομήσεις τριμήνου 2019 - Top-15 Παπιών

Δείτε τις επιδόσεις ΟΛΩΝ των παπιών της αγοράς

Νέα κόσμου

Husqvarna Concept E go 1 800

Η Husqvarna εξετάζει τη δημιουργία ηλεκτρικού σκούτερ

Δε θα είναι η πρώτη της απόπειρα, ούτε για ηλεκτρικό, ούτε για σκούτερ

Honda – Ενσωμάτωση πίσω κάμερας σε κράνος

Συλλογή δεδομένων για εφαρμογές που αφορούν την ασφάλεια

Έκθεση Μοτοσυκλέτας για τη στήριξη παιδιών με ειδικές ανάγκες

Σπουδαία πρωτοβουλία που αξίζει να υποστηρίξουμε όλοι

To Women Riders World Relay έρχεται στην Ελλάδα - Δηλώστε συμμετοχή

Γίνε μέρος της παγκόσμιας σκυταλοδρομίας για τη γυναίκα και τη μοτοσυκλέτα

Ducati World - Το νέο θεματικό πάρκο ανοίγει στις 18 Απριλίου 2019

35.000 τετραγωνικά μέτρα αφιερωμένα στην ιταλική φίρμα

Νέα αγοράς Μοτοσυκλέτας

ohlins du 726

Öhlins - Νέα σειρά αμορτισέρ για Ducati X-Diavel

Η αρχή της βελτίωσης, σε δύο τύπους αμορτισέρ

Michelin Cup Evo & Power Slick Evo με έκπτωση έως 42%

Σημαντική προσφορά από την Wheelcity

Σετ περιποίησης αλυσίδας Ipone

Διατηρήστε τη σαν καινούρια

Νέο συνθετικό λιπαντικό IPONE R4000 RS, από τη Moto Petsas

Κορυφαία απόδοση και προστασία

Η πιο ισχυρή Vespa με την πιο δυνατή προσφορά

Μέχρι 30/6, όλη η γκάμα Vespa GTS 300 HPE με όφελος έως 410 ευρώ

KTM 250 EXC TPI MY19 - Σε δελεαστική προσφορά!

Για περιορισμένο αριθμό μοτοσυκλετών

Νέα αγώνων

ktm fan package 2019 3

KTM Fan Packages 2019 - Η απόλυτη «πορτοκαλί» MotoGP εμπειρία

Εντυπωσιακά πακέτα παρακολούθησης 11 αγώνων του 2019

Π.Π. ΜΧ - Βαριά τιμωρία για τον Νίκου Λυρίου

Ελέγχεται και ο "αντίδικος" Γιάννης Τουρατζίδης

Hellas Rally 2019 - Το επίσημο Trailer - Video

Στο Καρπενήσι, στις 18-26 Μαίου

Π.Π. ΜΧ 2019 - Άσχημο επεισόδιο με Κουζή & τιμωρία του από την ΑΜΟΤΟΕ

Βαριές κουβέντες και τσακωμοί που δεν θα έπρεπε να συμβαίνουν σε Πανελλήνιο Πρωτάθλημα

Νέα αγοράς Αναβάτη

muc off snow foam cleaner motomarket

Καθαριστικός αφρός Muc Off Snow Foam 1Lt

Ουδέτρερο ph & πλούσιο άρωμα μούρου!

Μποτάκι Forma Swift Dry δέρμα

Αδιάβροχο και μοδάτο

Σετ περιποίησης κράνους Ipone

Ολοκληρωμένη φροντίδα εντός και εκτός

Κράνος Bell Qualifier Integrity

Εντυπωσιακό και ιδιαίτερα προσιτό

Μπουφάν Nordcode Square

Ελαφρύ και απαραίτητο

Κράνος κλειστού τύπου Caberg Drift Evo Integra

Σπορ κράνος για τους απαιτητικούς

KTM - Συλλογή PowerWear Offroad 2020

Ντυθείτε πορτοκαλί απ’ την κορυφή ως τα νύχια - και μετά λασπωθείτε

Δερμάτινα μποτάκια Forma Swift Dry

Casual για κάθε μέρα

Στο Paddock 512 για αγορά & test ride Bajaj μοτοσυκλετών

Όλα τα μοντέλα της Bajaj άμεσα διαθέσιμα

Νέο κράνος Caberg Drift Evo

Ανασχεδιασμένο και καλύτερο

Χαλάκι Öhlins Racing

Για τους αγώνες, το συνεργείο, το κατάστημα

Γνήσια ανταλλακτικά Husqvarna & Husaberg στo Paddock 512

Η μόνη κάθετη μονάδα Husqvarna στην Αθήνα

Αγώνες

450 tomac win

AMA SX 2019, 15ος αγώνας, Denver (Η.Π.Α.)

Η Kawasaki τα σκούπισε όλα. Ξανά.

WorldSBK 2019, 4ος αγώνας, Assen (Ολλανδία)

Όριο στροφών ε; Σκασίλα μου!

MotoGP 2019, 3ος αγώνας, Circuit of the Americas (Η.Π.Α.)

Ο Rins έσπασε το ρόδι κερδίζοντας τον Rossi!