Μοτοσυκλέτες

open

Ποιος ο λόγος ύπαρξης τους - Τι προσφέρουν

Ας επιχειρήσουμε να σχεδιάσουμε μια μοτοσυκλέτα στο χαρτί. Δεδομένου του ότι οι περισσότεροι από εμάς δεν το “έχουμε” καλλιτεχνικά, το πιθανότερο είναι να καταλήγαμε με κάτι εντελώς αφαιρετικό, χωρίς λεπτομέρειες, που θα αποτελούταν από δύο κύκλους για τροχούς, τρεις κύριους όγκους για ρεζερβουάρ, κινητήρα και ουρά και δύο ευθύγραμμα τμήματα που θα αποτελούσαν το ψαλίδι και το πιρούνι αντίστοιχα.

Αυτό που ζωγραφίσαμε όμως, είναι επί της ουσίας η βασική φόρμα των μοτοσυκλετών, εδώ και έναν αιώνα περίπου, δεν έχουν αλλάξει και πολλά πράγματα στην δομική διάταξη, είτε  πρόκειται για Royal Enfield του 1913, είτε για σημερινό Kawasaki Z900.

Ας εστιάσουμε τώρα στο ένα εκ των δύο ευθύγραμμων τμημάτων που σχεδιάσαμε, αυτό που αναπαριστά του πιρούνι, το οποίο συνηθίζουμε να αποκαλούμε “μπροστινό σύστημα”. Το μπροστινό σύστημα μιας μοτοσυκλέτας, είναι επιφορτισμένο με δύο ρόλους. Από τη μια αυτόν της κατεύθυνσης, με την έννοια του ότι ορίζει το στρίψιμο του μπροστινού τροχού και από την άλλη, με αυτόν της ανάρτησης, γιατί κάπως πρέπει να γίνεται η απόσβεση των δυνάμεων που ασκούνται από τον δρόμο αλλά και από τις μεταβολές της κινητική κατάστασης της μοτοσυκλέτας.

Ιστορικά, έχουν υπάρξει πολλές εφαρμογές και διατάξεις σε αυτό το πεδίο, είναι όμως το τηλεσκοπικό πιρούνι που επικράτησε έναντι όλων των άλλων. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, με την μορφή που το γνωρίζουμε σήμερα, στην BMW R12 του 1937 και έκτοτε, κερδίζοντας συνεχώς έδαφος, έφτασε να αποτελεί το “standard” μπροστινό σύστημα στον παγκόσμιο μοτοσυκλετιστικό χάρτη των κατασκευαστών.

Το τηλεσκοπικό πιρούνι, με μια όσο το δυνατόν απλοϊκή προσέγγιση, αποτελείται από δύο στελέχη, τα οποία έχουν ένα σταθερό και ένα ολισθαίνον τμήμα, με την έκταση και την συμπίεση να θυμίζουν τον τρόπο με τον οποίο “άνοιγαν” και “μάζευαν” τα παλιά τηλεσκόπια της ναυσιπλοΐας. Στο εσωτερικό τους, υπάρχει ελατήριο και υδραυλικός μηχανισμός ελαίου που ελέγχει την συμπίεση και την επαναφορά του ελατηρίου αυτού.

Ως σύστημα, έχει ένα πολύ μεγάλο προσόν, το ότι εκτελεί τις λειτουργίες της ανάρτησης και της κατεύθυνσης χωρίς να χρειάζεται ξεχωριστές εξωτερικές αρθρώσεις και μοχλισμούς. Ως εκ τούτων, το τηλεσκοπικό πιρούνι έχει –συγκριτικά με άλλα συστήματα- μικρότερο όγκο και βάρος.

Το μειονέκτημα του είναι ένα και εγγενές. Ότι οι δυνάμεις από την  διεύθυνση και την ανάρτηση εφαρμόζονται ακριβώς στο ίδιο σύστημα και αυτό σημαίνει ότι υπάρχει αλληλεπίδραση.

Εδώ έρχονται λοιπόν τα εναλλακτικά μπροστινά συστήματα των οποίων ο κύριος και αντικειμενικός σκοπός είναι να διαχωρίσουν την εφαρμογή αυτών των δυνάμεων και να μειώσουν την αλληλεπίδραση αυτή. Με λίγα λόγια, ένα εναλλακτικό σύστημα στοχεύει στο να μην επηρεάζει η ανάρτηση του τροχού την διεύθυνση του, αλλά και το αντίστροφο.

Τα εναλλακτικά μπροστινά που έχουν παρουσιαστεί είναι πάρα πολλά, εμείς θα ασχοληθούμε με πέντε από αυτά τα οποία πέρασαν στην παραγωγή σε μοντέλα μοτοσυκλετών που μπορούσε και μπορεί ακόμα να αποκτήσει ο καθένας μας.

BMW Telelever

bmwtele2

To Telelever της BMW αποτελεί σίγουρα το εναλλακτικό μπροστινό με την μεγαλύτερη εμπορική απήχηση, αφού έχει εφαρμοστεί σε δημοφιλείς σειρές μοτοσυκλετών της εταιρείας, μερικές εκ των οποίων, όπως τα R/GS, αποτελούν best seller στις κατηγορίες τους. Στο Telever υπάρχει τηλεσκοπικό πιρούνι, αλλά αυτό είναι παθητικό, χωρίς μηχανισμό ανάρτησης στο εσωτερικό του.

bmetele1

Στην γέφυρα του πιρουνιού αυτού, συνδέεται η κορυφή ενός ψαλιδιού σχήματος “A” το οποίο αρθρώνεται σε ειδικές βάσεις, πάνω απ΄τον κινητήρα. Από τον κινητήρα επίσης, ξεκινά να αναπτύσσεται ένα πλαίσιο που αποτελεί και τον συνδετικό κρίκο του μοτέρ με τον λαιμό του πιρουνιού. Ανάμεσα στον λαιμό και στο ψαλίδι, βρίσκεται μόνο αμορτισέρ, το οποίο εκτελεί τα χρέη της ανάρτησης. Ουσιαστικά το κινούμενο μέρος είναι μόνο το ψαλίδι σχήματος “Α”.

BMW Duolever

bmwduo2

Το Duolever είναι η δεύτερη απόπειρά της BMW στα εναλλακτικά μπροστινά και βασίζεται στην διάταξη Hossack. Tο πιρούνι στην προκειμένη περίπτωση είναι ένα χυτό και ενιαίο τμήμα, το οποίο όμως δεν φτάνει ψηλά, για να ενωθεί μέσω του λαιμού με το πλαίσιο. Αντιθέτως, την στήριξη προσφέρουν δύο μικρά ψαλίδια σχήματος “A” τα οποία διατεταγμένα παράλληλα και σε μια απόσταση μεταξύ τους, αρθρώνουν στο πλαίσιο της μοτοσυκλέτας.

bmwduo1

Ανάμεσα στα ψαλίδια αυτά, βρίσκεται και πάλι ενα μονό αμορτισέρ για την ανάρτηση του μπροστινού συστήματος. Η διεύθυνση του μπροστινού τροχού, γίνεται με ένα ομαξονικά (στην κάθετο περιστροφής του μπροστινού τροχού ) τοποθετημένο τιμόνι και έναν αρθρωτό σύνδεσμο. To Duolever, είναι ένα εναλλακτικό σύστημα στο οποίο ο διαχωρισμός ανάρτησης και διεύθυνσης, είναι πολύ εύληπτος και ξεκάθαρος.

Honda Goldwing 1800

gold1

Στην πιο πρόσφατη ανανέωση του luxury – touring μοντέλου της η Honda, εφήρμοσε για πρώτη φορά, ένα εναλλακτικό μπροστινό σύστημα. Η φιλοσοφία του βασίζεται επίσης στην Hossack διάταξη και μοιάζει σε πολλά σημεία με το Duolever της BMW.

gold2

Έχουμε και εδώ ένα μασίφ πιρούνι, δύο αρθρωτά ψαλίδια και ένα αμορτισέρ, η μεγάλη διαφορά όμως έγκειται στο ότι το τιμόνι δεν είναι ομοαξονικά τοποθετημένο στον άξονα περιστροφής του μπροστινού τροχού, αλλά βρίσκεται πιο πίσω και η διεύθυνση επιτυγχάνεται μέσω δύο παράλληλων αξόνων που σχηματίζουν ένα παραλληλόγραμμο μεταξύ του τιμονιού και της βάσης στήριξης στο πιρούνι.

Bimota Tesi

bimota1

Εδώ πρόκειται για μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση στο όλο θέμα. Και πάλι, το επιθυμητό είναι ο διαχωρισμός της διεύθυνσης από την ανάρτηση, όμως αυτό που ξεχωρίζει το σύστημα της Bimota (και της Yamaha που ακολουθεί) είναι το “hub” κέντρο του μπροστινού τροχού. Δηλαδή επί της ουσίας, το στρίψιμο του τροχού επιτυγχάνεται με περιστροφή γύρω από τον κέντρο του, χωρίς τα σκέλη που τον στηρίζουν να στρίβουν μαζί του.

bimota2

Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε λοιπόν μπροστά, ένα “ανάποδο” ψαλίδι, παρόμοιο σε διάταξη και άρθρωση, με αυτό του πίσω τροχού. Ένα μονό αμορτισέρ, εφαρμοζόμενο στη μια πλευρά, είτε χωρίς μοχλισμό, είτε με σύστημα αρθρώσεων, αναλαμβάνει την ανάρτηση. Το στρίψιμο επιτυγχάνεται με ένα πολύπλοκο σύστημα αξόνων, που ξεκινώντας από το τιμόνι,  μεταφέρει τις εντολές στον μπροστινό τροχό, ο οποίος όπως ήδη αναφέρθηκε, περιστρέφεται γύρο από το κέντρο του.

Yamaha GTS

gts2

Η Yamaha έκανε την κίνηση της στα μπροστινά εναλλακτικά με το μοντέλο GTS, το οποίο δεν παράγεται πλέον. Το σύστημα της βασίστηκε επίσης σε “hub” κέντρο αλλά εδώ έχουμε μονόμπρατση διάταξη και ένα υποστηρικτικό στέλεχος που ενώνεται με ψαλίδι σχήματος “Α”, ενώ στην συνέχεια υπάρχει παθητικός τηλεσκοπικός μηχανισμός που συνδέεται με το τιμόνι.

gts1

Το σύστημα της Yamaha, το οποίο βασίζεται στα σχέδια του επαναστατικού μπροστινού RADD του James Parker, δεν είχε συνέχεια, αφού η Yamaha σταμάτησε την παραγωγή της μοτοσυκλέτας έξι χρόνια μετά την παρουσίαση της, λόγω της μικρής εμπορικής απήχησης του μοντέλου.

Δουλεύουν όλα αυτά τελικά;

Ναι, με την έννοια του ότι επιτυγχάνουν αυτό για το οποίο έχουν κατασκευαστεί, να διαχωρίζουν την διεύθυνση από την ανάρτηση. Ωστόσο, αυτό δεν προσφέρεται χωρίς να δημιουργούνται κάποια άλλα θέματα, με κυριότερο αυτό της διαφορετικής αίσθησης κατά την οδήγηση. Η συντριπτική πλειοψηφία των αναβατών, έχει μάθει και έχει συνηθίσει τις αντιδράσεις, την αίσθηση και την πληροφόρηση του μπροστινού τηλεσκοπικού συστήματος και η μετάβαση σε μια μοτοσυκλέτα με εναλλακτικό, μπορεί να απαιτεί μια μακρά περίοδο προσαρμογής.

Μιλάμε άλλωστε για το πιο νευραλγικό σημείο μιας μοτοσυκλέτας στην οδήγηση, το μπροστινό. Επίσης, παρά το ότι επιτυγχάνεται διαχωρισμός διεύθυνσης και ανάρτησης, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι και οι δύο αυτές συνισταμένες “λειτουργούν” καλύτερα σε σχέση με το τηλεσκοπικό, το οποίο φυσικά “κουβαλά” πολλά χρόνια εξέλιξης στην πλάτη του. Σαφώς υπάρχουν συγκεκριμένες αρετές και στην περίπτωση της BMW, που εξελίσσει για χρόνια τα Telelever και Duolever, έχει σημειωθεί πολύ μεγάλη εξέλιξη στην λειτουργία των συστημάτων της.

Με τα δύο προαναφερόμενα εναλλακτικά για χρόνια στην αγορά, υπάρχει μια μερίδα αναβατών που “ορκίζεται” σε αυτά, έχοντας συνηθίσει προφανώς την συμπεριφορά τους και έχοντας εκτιμήσει τα πλεονεκτήματα τους έναντι των τηλεσκοπικών μπροστινών. Σε κάθε περίπτωση, ο καθένας από εμάς είναι ο τελικός κριτής. Μπορεί για κάποιον, ένα εναλλακτικό μπροστινό να του “ταιριάζει” καλύτερα ή να τον εξυπηρετεί σε συγκεκριμένα πεδία και χρήσεις. Πάντως το τηλεσκοπικό πιρούνι, εξακολουθεί να αποτελεί το πιο διαδεδομένο μπροστινό σύστημα και μάλλον δεν θα αλλάξει αυτό. Τουλάχιστον στα δίτροχα, γιατί τα τρίτροχα έρχονται με φορά και αυτά εκ των πραγμάτων, φέρουν εναλλακτικά μπροστινά.   

Νέοι φόροι της Ε.Ε. σε αμερικάνικα εξαρτήματα μοτοσυκλέτας

Ένας ακόμα εμπορικός πόλεμος Ε.Ε. - Η.Π.Α στα σκαριά

Ταξινομήσεις τριμήνου 2019 - Top-15 Παπιών

Δείτε τις επιδόσεις ΟΛΩΝ των παπιών της αγοράς

Νέα κόσμου

Βίντεο - Πώς κουρεύουμε το γκαζόν με 189 άλογα

To Honda Mean Mower V2 σε χλοοκοπτική δράση

Yamaha - Άνοιξε η έκθεση προς τιμή του Jarno Saarinen στο Τόκυο

Φόρος τιμής στο αδικοχαμένο Φινλανδό

Η Polaris στο Iron Man 70.3 στο Costa Navarino

Ένα Ranger 900 για διάσωση και διακομιδή αθλητών από δύσβατα σημεία

Νέα αγοράς Μοτοσυκλέτας

ktm superduke gr 2018 prosfora 2

KTM 1290 SuperDuke GT 2018 - Τώρα σε προσφορά

Για περιορισμένο στοκ μοτοσυκλετών

Honda SH150i 2019 με άτοκες δόσεις στη Moto Petsas

Διαθέσιμα τα φρέσκα χρώματα του 2019

Öhlins - Νέα σειρά αμορτισέρ για Ducati X-Diavel

Η αρχή της βελτίωσης, σε δύο τύπους αμορτισέρ

Michelin Cup Evo & Power Slick Evo με έκπτωση έως 42%

Σημαντική προσφορά από την Wheelcity

Σετ περιποίησης αλυσίδας Ipone

Διατηρήστε τη σαν καινούρια

Νέο συνθετικό λιπαντικό IPONE R4000 RS, από τη Moto Petsas

Κορυφαία απόδοση και προστασία

Η πιο ισχυρή Vespa με την πιο δυνατή προσφορά

Μέχρι 30/6, όλη η γκάμα Vespa GTS 300 HPE με όφελος έως 410 ευρώ

Νέα αγώνων

mx1 touratzidis

Απόφαση ΑΜΟΤΟΕ για τον Γιάννη Τουρατζίδη

Απίστευτοι διάλογοι και υβριστικοί χαρακτηρισμοί στον αγώνα ΜΧ της Χαλκίδας

10η Εντουριάδα Ικαρίας 2019 στην πίστα Motocross στο Πέζι

O καθιερωμένος Hard Scramble αγώνας Εντούρο την Κυριακή 21 Απριλίου 2019 στις 10:30 πμ.

Hellas Rally Raid 2019 - Το Ελληνικό Dakar στη Στερεά Ελλάδα

Με συμμετοχές από 30 χώρες στη 10η επέτειο του αγώνα

Ο Paulo Goncalves στη Hero Motorsports!

Μεταγραφή-βόμβα από την ινδική εταιρεία

TEST - Yamaha TMax DX

Tαξίδι στο Max

TEST - Harley Davidson FXDR 114

Μαγικό Power-Cruiser που γυμνάζει σώμα και χτίζει χαρακτήρα

Νέα αγοράς Αναβάτη

muc off snow foam cleaner motomarket

Καθαριστικός αφρός Muc Off Snow Foam 1Lt

Ουδέτρερο ph & πλούσιο άρωμα μούρου!

Μποτάκι Forma Swift Dry δέρμα

Αδιάβροχο και μοδάτο

Σετ περιποίησης κράνους Ipone

Ολοκληρωμένη φροντίδα εντός και εκτός

Κράνος Bell Qualifier Integrity

Εντυπωσιακό και ιδιαίτερα προσιτό

Μπουφάν Nordcode Square

Ελαφρύ και απαραίτητο

Κράνος κλειστού τύπου Caberg Drift Evo Integra

Σπορ κράνος για τους απαιτητικούς

KTM - Συλλογή PowerWear Offroad 2020

Ντυθείτε πορτοκαλί απ’ την κορυφή ως τα νύχια - και μετά λασπωθείτε

Δερμάτινα μποτάκια Forma Swift Dry

Casual για κάθε μέρα

Στο Paddock 512 για αγορά & test ride Bajaj μοτοσυκλετών

Όλα τα μοντέλα της Bajaj άμεσα διαθέσιμα

Νέο κράνος Caberg Drift Evo

Ανασχεδιασμένο και καλύτερο

Χαλάκι Öhlins Racing

Για τους αγώνες, το συνεργείο, το κατάστημα

Γνήσια ανταλλακτικά Husqvarna & Husaberg στo Paddock 512

Η μόνη κάθετη μονάδα Husqvarna στην Αθήνα

Αγώνες

450 tomac win

AMA SX 2019, 15ος αγώνας, Denver (Η.Π.Α.)

Η Kawasaki τα σκούπισε όλα. Ξανά.

WorldSBK 2019, 4ος αγώνας, Assen (Ολλανδία)

Όριο στροφών ε; Σκασίλα μου!

MotoGP 2019, 3ος αγώνας, Circuit of the Americas (Η.Π.Α.)

Ο Rins έσπασε το ρόδι κερδίζοντας τον Rossi!