bmw r 1250 gs 2019 25

Τί, γιατί και πώς

Όπως αναμενόταν, η BMW παρουσίασε τα R 1250 GS και RT με έναν νέο κινητήρα που ουσιαστικά αποτελεί την πέμπτη γενιά του τετραβάλβιδου boxer.

Η ιστορία της Γερμανικής εταιρείας έχει χτιστεί πάνω στον boxer, από το πρώτο κιόλας μοντέλο της, το R 32 του 1923. Ο συγκεκριμένος κινητήρας έγινε κάτι σαν συνώνυμο της BMW και βέβαια αυτή η παράδοση συνηγορεί στο να επιμένει η εταιρεία σε αυτόν, ασχέτως αν πλέον η γκάμα της έχει επεκταθεί και σε τετρακύλινδρα και δικύλινδρα σε σειρά, μονοκύλινδρα, ακόμη και σε σκούτερ.

Ο boxer παραμένει το σήμα-κατατεθέν της BMW και η σύγχρονη εκδοχή του έκανε το ντεμπούτο της το 1992 με το R 1100 RS. Ήταν ο πρώτος τετραβάλβιδος boxer και έγινε περισσότερο γνωστός το 1994, όταν και κίνησε το R 1100 GS, τη μοτοσυκλέτα που άλλαξε τα πάντα στον κόσμο των μεγάλων adventure.

Μετρώντας αυτόν τον κινητήρα ως τον πρώτο boxer της σύγχρονης εποχής, ακολούθησε η δεύτερη γενιά με το 1150, μετά παρουσιάστηκε το 1200 (με τα -30 κιλά) και το 2012 ήρθε η ώρα του LC. Για να μπορέσει πλέον να χωρέσει στους στενούς κορσέδες των προδιαγραφών εκπομπών, ο boxer έπρεπε να αποκτήσει υγρόψυξη.

bmw r 1250 gs 2019 22

Τώρα, η BMW εισάγει άλλη μια μικρή επανάσταση στον αειθαλή κινητήρα της, με την πέμπτη του μετενσάρκωση κατά την οποία διατηρείται η υγρόψυξη. Με αυξημένη χωρητικότητα που προήλθε από αύξηση τόσο της διαμέτρου όσο και της διαδρομής του πιστονιού, η BMW πρακτικά έπρεπε να επανασχεδιάσει το μεγαλύτερο μέρος του μοτέρ – και είναι μάλλον λογικό να πιστεύουμε πως έχει ήδη λάβει υπόψη της και το επόμενο βήμα των Euro5 που θα είναι η υποχρεωτική μας πραγματικότητα ως το 2021.

Το σημείο αιχμής του νέου κινητήρα είναι το σύστημα μεταβλητών βαλβίδων ShiftCam, το οποίο κάνει εδώ το ντεμπούτο του σε μοτοσυκλέτα της BMW και δε μοιάζει με τα γνωστά ανάλογα συστήματα που έχουμε δει σε άλλες εταιρείες.

Το σύστημα της BMW αφορά μόνο τον εκκεντροφόρο εισαγωγής, ο οποίος διαθέτει διπλά αμύγδαλα (έκκεντρα) για κάθε βαλβίδα. Κάθε ζευγάρι αποτελείται από ένα κοντό και ένα πιο μακρύ έκκεντρο και το ποιο θα βρεθεί να σπρώχνει το κοκοράκι της βαλβίδας εξαρτάται από τη θέση του εκκεντροφόρου.

Ο άξονας αυτός μπορεί να ολισθήσει οριζόντια, χάρη σε έναν ηλεκτρονικό μηχανισμό στο ένα του άκρο, ο οποίος ελέγχεται από την κεντρική διαχείριση του κινητήρα.

Τι διαφορά έχει το μεγαλύτερο από το μικρότερο έκκεντρο στη βαλβίδα; Το ένα τη βυθίζει περισσότερο από το άλλο, άρα ανοίγει περισσότερο χώρο για να περάσει μέσα το καύσιμο μίγμα (αέρας και βενζίνη) από το άλλο. Επίσης, ανοίγοντάς την πιο βαθειά, αυτή θα μείνει ανοικτή και περισσότερη ώρα.

Όταν ο κινητήρας γυρίζει σε χαμηλές στροφές, θέλουμε να ενεργήσει το μικρό έκκεντρο που θα βυθίσει τη βαλβίδα του λιγότερο, μιας και εδώ δεν υπάρχουν απαιτήσεις για μεγάλη ποσότητα καυσίμου.

bmw r 1250 gs 2019 27

Όσο οι στροφές ανεβαίνουν, τόσο πιο γρήγορα συμβαίνουν όλα, άρα εδώ το μεγαλύτερο έκκεντρο γίνεται απαραίτητο ώστε να προλάβει στον λίγο αυτόν χρόνο να περάσει η επιθυμητή ποσότητα.

Για παράδειγμα, μια αγωνιστική μοτοσυκλέτα συνήθως στις χαμηλές στροφές μπερδεύει και δε δουλεύει καθαρά, διότι απλούστατα ο κινητήρας της είναι στημένος με “άγριους” εκκεντροφόρους, δηλαδή με μεγαλύτερα αμύγδαλα που αποσκοπούν στο να δουλεύουν καλά στους υψηλούς ρυθμούς περιστροφής, αλλά δεν είναι εξίσου αποδοτικά όταν ρολάρει σε χαμηλές στροφές και ταχύτητες.

Το σύστημα της BMW έρχεται να προσφέρει την απαραίτητη προσαρμοστικότητα στον κινητήρα, λειτουργώντας τα μικρά έκκεντρα στις χαμηλομεσαίες και τα μεγαλύτερα στις υψηλές. Έτσι ο κινητήρας θα δουλεύει πιο σωστά σε όλο το φάσμα στροφών και θα βελτιστοποιήσει την απόδοσή του παντού.

Ένα ακόμη κόλπο που χρησιμοποιεί η BMW στο ShiftCam σύστημά της έχει να κάνει με τον τρόπο που τα ίδια έκκεντρα είναι τοποθετημένα. Συνήθως στις τετραβάλβιδες κεφαλές, όπου έχουμε δύο βαλβίδες εισαγωγής, αυτές ανοίγουν ταυτόχρονα, κάνοντας τη διαφορά από τις διβάλβιδες κεφαλές προσφέροντας δύο εισαγωγές καυσίμου, άρα περισσότερη πρώτη ύλη για τον θάλαμο καύσης.

bmw r 1250 gs 2019 21

Η BMW επέλεξε να τοποθετήσει τα δύο έκκεντρα σε λίγο διαφορετική γωνία μεταξύ τους, με αποτέλεσμα οι βαλβίδες τους να μην ανοίγουν ταυτόχρονα, αλλά να έχουν μια μικρή διαφορά φάσης. Αυτή έχει ως αποτέλεσμα κάθε στιγμή το καύσιμο μίγμα να μπαίνει στον θάλαμο καύσης με διαφορετικές ταχύτητες από κάθε βαλβίδα (αφού έχουν διαφορετικό βάθος στο άνοιγμά τους συνεπεία της ασυμμετρίας των έκκεντρων) κι έτσι να εντείνεται η περιδίνησή του.

Με τον τρόπο αυτόν το καύσιμο απλώνεται καλύτερα μέσα στον θάλαμο καύσης και η ταχύτητά του συμβάλλει σε πιο ομοιογενή καύση. Με λίγα λόγια, καίει αποδοτικότερα τη βενζίνη, άρα εξασφαλίζει καλύτερη απόδοση και οικονομία καυσίμου.

Η BMW λέει πως το ShiftCam εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε μοτοσυκλέτα της και φυσικά αυτό δεν είναι αμφισβητήσιμο. Ωστόσο συστήματα μεταβλητών βαλβίδων υπάρχουν στην αγορά εδώ και πολλά χρόνια, πρωτίστως στα αυτοκίνητα, αλλά και στις μοτοσυκλέτες.

bmw r 1250 gs 2019 28

Θυμηθείτε το V-Tec της Honda και πόσα χρόνια αυτό χρησιμοποιείται στα VFR. Για να μην πάμε στους τέσσερις τροχούς, όπου τόσο το V-Tec, όσο και το VVTi της Toyota αποτελούν μέρος του καθημερινού μας λεξιλογίου εδώ και δεκαετίες.

Και στη μοτοσυκλέτα έχουμε ήδη στην παραγωγή διάφορα συστήματα που προσπαθούν να προσφέρουν προσαρμοστικότητα στο σύστημα κίνησης των βαλβίδων. Εκτός από το Hyper V-Tec της Honda, έχουμε το σύστημα της Suzuki από το GSX-R1000 του 2016, το DVT της Ducati, αλλά και to VVT της Kawasaki από το GTR1400.

Από όλα αυτά, το μόνο που μοιάζει με της BMW είναι το σύστημα της Honda, διότι αλλάζει και το βύθισμα των βαλβίδων εκτός από τον χρονισμό τους. Τα υπόλοιπα επηρεάζουν μόνο τον χρονισμό, διατηρώντας το βύθισμά τους σταθερό σε κάθε περίπτωση.

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως τέτοια συστήματα θα δούμε ολοένα και περισσότερα στο μέλλον σε μοτοσυκλέτες παραγωγής – και μάλιστα όχι απαραιτήτως μόνο σε μεγάλες, ακριβές και υψηλής απόδοσης.

Όλα τα συστήματα που υπάρχουν σήμερα στην αγορά είναι κατά βάση απλές μηχανικές διατάξεις που δεν κοστίζουν πολλά και ελέγχονται από ηλεκτρονικούς εγκεφάλους και αισθητήρες που ούτως ή άλλως έχουν καταστεί κοινός τόπος στους κινητήρες.

Η ανάπτυξη της ηλεκτρονικής τεχνολογίας επιτρέπει σε απλές ιδέες να αποδώσουν μεγάλα οφέλη με απόλυτη ακρίβεια και, υπό αυτήν την έννοια είναι που περιμένουμε να δούμε κι άλλα ShiftCam, VVT, V-Tec και DVT στα μοντέλα του αύριο.

Φανταστείτε, λ.χ., ένα μεσαίο τετρακύλινδρο που θα έχει ρεπρίζ και κάτω από τις 8,000 στροφές χωρίς να θέλει 2 και 3 κατεβάσματα. Ή απλά οποιοδήποτε μοτέρ να έχει ροπή παντού και όχι μόνο σε ένα στενό φάσμα.

Όλα τα παραπάνω δεν είναι απλά και μόνο γούστα. Σε έναν κόσμο ολοένα και πιο ασφυκτικών προδιαγραφών εκπομπών καυσαερίων και απαιτήσεων για μεγάλη οικονομία καυσίμου, τα συστήματα μεταβλητών βαλβίδων έχουν κλεισμένη και αλυσοδεμένη τη θέση τους, διότι πολύ απλά κάποιες φυσικές αρχές δεν αλλάζουν. Όπως λ.χ. αυτή που λέει πως σε κάθε κινητήρα η οικονομικότερη περιοχή λειτουργίας του είναι γύρω από το σημείο μέγιστης ροπής.

Ρεπορτάζ: Αποστολή Honda CB500X - CB500F 2019 στην Τενερίφη

Πολλές αλλαγές και fine tuning για τα δημοφιλή μεσαία Honda

Εξαρθρώθηκε σπείρα κλεφτών μοτοσυκλετών στην Αττική

Συνελήφθησαν 4 ανήλικοι δράστες, εξιχνιάστηκαν 27 κλοπές καταστημάτων, ΙΧ &…

Νέα κόσμου

165924540 e03a68d9 1e0b 4a6b 90be 949bedb69a13

Honda CB1000R Tribute – Φόρος τιμής στο 750 Four

Χρυσή επέτειος με σπεσιαλάκι

Andeli Mototouring – Τετραήμερη εκδρομή στις Σέρρες

Με παρακολούθηση της αναπαράστασης της μάχης του Ρούπελ

Αυτό το τρακτέρ έκανε κόντρες με μοτοσυκλέτες

Φωτογραφία μετά την κατάσχεση

H Honda ετοιμάζει σύστημα καμερών για τις μοτοσυκλέτες της

Σχέδια πατεντών προϊδεάζουν για τα πλάνα της

Η Vespa έγινε επίσημο νόμισμα

Συλλεκτική σειρά ασημένιων κερμάτων

Νέα αγοράς Μοτοσυκλέτας

wheel city gia papia

Wheel City: Ετοιμοπαράδοτα Michelin για τα νέα παπιά

Οι επιδόσεις θέλουν και σωστή υπόδηση

Περιποίηση μοτοσυκλέτας από την Ipone

Δώστε την φροντίδα που της αξίζει

Επέκταση βάσης σταντ Kappa ES1156

Σταθερότητα σε κάθε έδαφος

Τα προϊόντα Twin Air στην HRC Honda του Ken Roczen

Ένα υπέροχο βίντεο-διαφήμιση

Εξατμίσεις Mivv για Honda με έκπτωση 10%

Στο κατάστημα της Wheelcity

Φιλμ προστασίας οργάνων Speedo Angels

Για BMW R1200GS και πολλά άλλα μοντέλα

Νέα αγώνων

brembo worldsbk 2019 8

WorldSBK - 15 από τις 19 μοτοσυκλέτες χρησιμοποιούν φρένα Brembo!

Το 80% των αγωνιζομένων φρενάρουν με την ιταλική φίρμα

Η Πολυτίμη Κυριακοπούλου στο Dakar 2020!

Το όνειρο έρχεται ένα βήμα πιο κοντά

O Antoine Meo επιστρέφει στη δράση!

Με τη Honda στο Παγκόσμιο Enduro

Βίντεο – Τα αποκαλυπτήρια της Moriwaki Althea Honda Team WorldSBK

Ένα λεπτό, δύο αναβάτες και άλλα τόσα Fireblade

TEST – ΒΜW C400X 2019

O “Bαυαρικός” τρόπος

Νέα αγοράς Αναβάτη

hebo stratos 1

Στολές Hebo για Enduro και Motocross

Η νέα σειρά της Ισπανικής εταιρείας

Μπουφάν Nordcode Metropolis II

Σε casual στιλ για την καθημερινότητά σας

Harley-Davidson Athena – Sportster με όφελος έως και €1,000

Προσφορά για πολύ περιορισμένο χρόνο

BAJAJ test ride στην Delta Motorcycles

Στο κατάστημα της Αθήνας

Moto Petsas Honda Days

Mοναδικές προσφορές σε μοντέλα ‘17/‘18

Χειμερινά γάντια μοτοσυκλέτας στην Wheelcity

Ποικιλία για κάθε πορτοφόλι

Η Sidi πρωταγωνίστησε στο MX Internazionali d’ Italia

Οι μπότες Crossfire 3 SRS στα πόδια των Toni Cairoli και Jorge Prado

Κράνος MT Targo Enjoy ματ γκρί

Με εξαιρετική εφαρμογή

Αδιάβροχο σετ Nordcap σε προσιτή τιμή

Στο κατάστημα της Wheelcity

KTM παιδικό Neck Brace GPX Carbon, σε προσφορά

Προστασία με υπογραφή

Κράνος MT Optimus SV Tarmac

“Σπαστό” και προσιτό

Ride a Suzuki - Προσφορά με όφελος έως και €1.500!

Με τέσσερα χρόνια εγγύηση και τέσσερα χρόνια δωρεάν οδική βοήθεια

Αγώνες

IMG 0699

Π.Π. Enduro 2019 – 1ος & 2ος αγώνας, Ωρωπός

Λασπωμένη και θεαματική αρχή με διπλό αγώνα

AMA SX 2019 – 7ος αγώνας, Arlington (ΗΠΑ)

Τετραπλός Webb στο νήμα

X-Trial 2019 – 3ος αγώνας, Μπιλμπάο (Ισπανία)

Επιστροφή στην κορυφή για τον Bou