eisagogi exagogi web

Οι δίχρονοι κινητήρες ζουν και βασιλεύουν!

 


Του Τάκη Μανιάτη

Νέα εποχή για τους δίχρονους κινητήρες, με τον ψεκασμό να εμφανίζεται πρώτη φορά στην παραγωγή, χάρη στην KTM. Ταξιδέψτε μαζί μας στον μαγικό κόσμο των δίχρονων και δείτε πώς ακριβώς λειτουργεί το σύστημα TPI.


Είχαμε την ευκαιρία να βρεθούμε στην πρώτη παρουσίαση των νέων δίχρονων μοτοσυκλετών της KTM, των EXC TPI, στην πρώτη ελληνική παρουσίαση που διοργάνωσε η KTM SEE, στα γραφεία της, στο Γκάζι. Για πρώτη φορά στην ιστορία ένας δίχρονος κινητήρας με τροφοδοσία μέσω ψεκασμού, μπαίνει στην παραγωγή, και γι' αυτό και αξίζει μία ξεχωριστή παρουσίαση. Ούτως ή άλλως, οι δίχρονες μοτοσυκλέτες EXC είναι ίδιες με του 2017 ως βάση, και η βασική διαφορά έγκειται στο σύστημα ψεκασμού, τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά που περιβάλουν τον κινητήρα, τις διαφορές στο άνω τμήμα του κινητήρα, και το δοχείο αποθήκευσης του λαδιού.

Ας τα πάρουμε με την σειρά: Η ΚΤΜ ξεκίνησε να δουλεύει πάνω στα συστήματα ψεκασμού το 2004, με το σύστημα που ονομάστηκε τότε 2T EFI. Το πρώτο πρωτότυπο ήταν έτοιμο το 2006 και ήταν ένας κινητήρας Orbital με τεχνολογία άμεσου ψεκασμού (Direct Injection). Αυτό χρησιμοποιούσε ένα σύστημα άμεσου ψεκασμού, όπου το μπεκ ψέκαζε το καύσιμο μέσα στο θάλαμο καύσης. Στον κινητήρα αυτό, το κάρτερ λιπαινόταν με λάδι που υπήρχε μόνιμα μέσα στον κινητήρα (όπως στους τετράχρονους κινητήρες). Το σύστημα είχε βασιστεί στον δίχρονο κινητήρα των μοντέλων EXC, των οποίων η σχεδίαση είχε γίνει αρχικά το 1992.

istoriko exelixis web

Το σύστημα άμεσου ψεκασμού επόμενης γενιάς, παρουσιάστηκε το 2012, σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο του Graz, που ήταν ένα σύστημα χαμηλής πίεσης άμεσου ψεκασμού - Direct Injection. Αυτό το σύστημα άφηνε αμετάβλητο το καπάκι του κυλίνδρου, και ο ψεκασμός γινόταν μέσω ενός σώματος τοποθετημένου στο κλασικό σημείο όπου βρίσκεται και το καρμπυρατέρ - πίσω από τον κύλινδρο.

Το 2014, η KTM δημιούργησε το σύστημα TPI, με τα αρχικά του να σημαίνουν Transfer Port Injection, σχεδιάζοντας ουσιαστικά έναν νέο κύλινδρο ο οποίος μεταφέρει το καύσιμο στις θυρίδες μεταφοράς του εμβόλου. 


Το σύστημα αυτό έχει εφαρμοστεί στον νέο κινητήρα που παρουσίασε η KTM το 2017 και η ουσιαστική αλλαγή αφορά στον τρόπο μεταφοράς του καυσίμου μείγματος στον κύλινδρο, και στο τρόπο μείξης του.

Για να επιτευχθεί σωστή λειτουργία, οι κυριότερες διαφοροποιήσεις είναι: Ο νέος κύλινδρος, το σύστημα EMS μαζί με την καλωδίωση, η μεγαλύτερη γεννήτρια 196W, ο ανορθωτής από τα EXC-F, τα μπεκ, το σύστημα παροχής λαδιού, το σύστημα παροχής καυσίμου, το φιλτροκούτι.

Ας τα δούμε ξεχωριστά. Το σύστημα EMS - Engine Management System είναι εξελιγμένο ειδικά για τα μοντέλα TPI. Έχει υψηλού επιπέδου διαχείριση και στρατηγική λειτουργίας ενώ είναι απλό και ανθεκτικό σύστημα. Παρέχει δυνατότητα χρήσης διαφορετικών χαρτογραφήσεων για την ηλεκτρονική ανάφλεξη, και αυτόματη προσαρμογή στις περιβαλλοντικές συνθήκες.

Μία σειρά από αισθητήρες συνεργάζονται με την μονάδα EMS ώστε να δίνουν τις κατάλληλες πληροφορίες για προσαρμογή στην ανάφλεξη, στα μπεκ και στην αντλία λαδιού, με στόχο την απολύτως τέλεια καύση.

Οι αισθητήρες αυτοί λαμβάνουν πληροφορίες από την θέση της μοτοσυκλέτας, με τον αισθητήρα ανατροπής να ενημερώνει αν η μοτοσυκλέτα έχει πέσει. Υπάρχει αισθητήρας για την πίεση του στροφαλοθάλαμου, τις στροφές του κινητήρα, την θέση του γκαζιού, την θερμοκρασία ψυκτικού, την θερμοκρασία του αέρα στην εισαγωγή, ενώ ο διακόπτης επιλογής χαρτογράφησης έξτρα στα EXC και standard στα Six Days.

KTM 250 300 EXC TPI MY 2018 Throttle body webΌλες αυτές οι πληροφορίες συλλέγονται από την μονάδα EMS η οποία δίνει τις απαραίτητες εντολές στο σώμα παροχής λαδιού στον κινητήρα της Dell 'Orto διαμέτρου 39mm, ώστε ο αναβάτης να ανοίγει το γκάζι και να απολαμβάνει οδήγηση.

Υπάρχει όμως μία τεράστια διαφορά εδώ: Το σώμα ψεκασμού δεν είναι ένα κλασικό σώμα που ψεκάζει καύσιμο μείγμα αποτελούμενο από βενζίνη και λάδι, όπως στα τετράχρονα KTM. Ψεκάζει μείγμα λαδιού - αέρα, απευθείας στον στροφαλοθάλαμο, μέσω βαλβίδων reed, κι έτσι λιπαίνονται τα ρουλεμάν του στροφάλου και της μπιέλας.

Το σώμα διαθέτει Throttle Position Sensor - αισθητήρα ανοίγματος γκαζιού, την παροχή λαδιού για την λίπανση του κινητήρα, το κουμπί κρύας εκκίνησης - choke, βίδα ρύθμισης του ρελαντί, ενώ η γκαζιέρα του, έχει δύο ντίζες, για λόγους ασφαλείας και αξιοπιστίας.


Ο ψεκασμός γίνεται ως εξής: Η αντλία λαδιού μεταφέρει την ανάλογη ποσότητα λαδιού στο σώμα, και η ροή του αέρα τραβά το λάδι δημιουργώντας ένα μείγμα αέρα - λαδιού.

Το μείγμα αέρα-λαδιού μεταφέρεται μέσω των θυρίδων μεταφοράς, που βρίσκονται στα πλευρικά τοιχώματα του νέου κυλίνδρου, στον θάλαμο καύσης. Στο άνω μέρος των θυρίδων μεταφοράς, βρίσκονται τα δύο μπεκ (εκατέρωθεν του κυλίνδρου), τα οποία εμπλουτίζουν το μείγμα λαδιού-αέρα με τη βενζίνη.

eisagogi exagogi webΜε την άνοδο του μείγματος αέρα - λαδιού, αναμειγνύεται και το καύσιμο, και το καύσιμο μείγμα φτάνει στον θάλαμο καύσης, έτοιμο για καύση και την αρχή του πρώτου από τους δύο κύκλους (συμπίεση - καύση).

Στις χαμηλές στροφές λειτουργίας, μόνο το ένα μπεκ καυσίμου ψεκάζει βενζίνη, εναλλάξ από κάθε πλευρά. Στις υψηλότερες στροφές, λειτουργούν ταυτόχρονα και τα δύο μπεκ.

Η ροϊκή μελέτη του μείγματος έχει γίνει με ακριβέστατη μέθοδο προσομοίωσης σε υπολογιστή που η KTM ονομάζει CFD-Computational Fluid Dynamics. Αποτέλεσμα αυτού είναι, να παρέχεται 100% φρέσκος αέρας στην εισαγωγή, και κατά την εξαγωγή, στην αντίστοιχη θυρίδα, να φτάνει το ποσοστό στο 0% - τέλεια καύση δηλαδή! 

Για την λειτουργία του συστήματος έχουμε εμφάνιση νέων συστημάτων στα δίχρονα. Μέσα στο ρεζερβουάρ που μέχρι πρότινος δεν υπήρχε κάτι, τώρα συναντάμε μία τρόμπα βενζίνης με πίεση 3,5 bar που έρχεται από τα τετράχρονα, ένα φίλτρο βενζίνης, και ένας ρυθμιστής πίεσης που εξασφαλίζει ότι η πίεση στο κύκλωμα καυσίμου διατηρείται στα 3,5 bar. Υπάρχει επιπρόσθετα μία σίτα καθαρισμού του καυσίμου στο κλιπ ένωσης του σωλήνα, ενώ το 9λιτρο ρεζερβουάρ διαθέτει και αισθητήρα στάθμης με ένδειξη στο ηλεκτρονικό πολυόργανο!


Το λάδι πλέον δεν αναμειγνύεται στο ρεζερβουάρ, αλλά αποθηκεύεται στην κεντρική δοκό του πλαισίου που ξεκινάει από το λαιμό, και φτάνει πίσω από τον κινητήρα.

Αποθηκεύεται σε δοχείο λαδιού που βρίσκεται στο τελείωμα της κεντρικής δοκού μέσω ειδικής οπής στο νέο πλαίσιο (πάνω από το σώμα ψεκασμού περίπου), και η μεταφορά του στο σώμα γίνεται μέσω ηλεκτρονικά ελεγχόμενης αντλίας. Το δοχείο διαθέτει αισθητήρα στάθμης και η μέση αναλογία μείξης φτάνει στο 1:80 - υπολογίστε κοντά στα 5 ρεζερβουάρ καυσίμου χωρίς ανεφοδιασμό λαδιού. Φυσικά δεν υπάρχει ανάγκη για προετοιμασία του μείγματος στο ρεζερβουάρ, όπως στα περσινά μοντέλα, ενώ ο καπνός από το τελικό εξαγωγής μειώνεται σημαντικά.

sistima paroxis ladiou web

Η KTM παρουσίασε τα συγκριτικά δυναμοδιαγράμματα των δίχρονων κινητήρων 250 και 300 στην περσινή μορφή (με καρμπυρατέρ), αλλά και σε αυτήν του 2018, των TPI, με ψεκασμό.
Οι διαφορές δεν είναι μεγάλες, και οι νέοι κινητήρες διατηρούν και επιτυγχάνουν περισσότερη δύναμη στις ψηλές στροφές, αλλά και ομαλότερη λειτουργία σε όλη την καμπύλη. Απουσιάζουν όποια ξεσπάσματα, και η γραμμικότητα είναι εμφανής παντού, και στους δύο κυβισμούς, 250 και 300.

Λιγότερος καπνός, ευκολία στην χρήση αφού δεν χρειάζεται πλέον ανάμειξη του λαδιού στο ρεζερβουάρ, δυνατότητα να βάζεις μόνο βενζίνη στις βόλτες, όπως στα τετράχρονα, και το κυριότερο, ήρεμη λειτουργία σε όλη την καμπύλη και αυτο-ρύθμιση κάθε 15 λεπτά, σε συνθήκες υψομέτρου, κάνουν τα ''παλιά'' δίχρονα του 2017, να δείχνουν αρχαία! 

Honda & Panasonic - Σταθμοί ανταλλαγής μπαταριών

Πείραμα-κλειδί για ηλεκτρικά οχήματα, στην Ινδονησία

Νέα κόσμου

WDW18 Roc 03 Editorial Img 1330x768

The Race of Champions, WDW 2018 - Δείτε τον live!

Το Σάββατο 21/7/2018, μέσω της σελίδας facebook της Ducati

To Google Maps δοκιμάζει πλοήγηση ειδικά για μοτοσυκλέτες

Θα λαμβάνει υπόψη τις δίτροχες ιδιαιτερότητες

BMW HP4 Race Desktop PC

Εκπληκτικό custom computer από την Juggapat Modifier

Νέα αγοράς Μοτοσυκλέτας

GSX250R 800

Suzuki GSX250R και GSX250RZ με όφελος 900€

Μοναδική ευκαιρία να αποκτήσεις μια μοτοσυκλέτα σαν τη long term δοκιμή μας

Yamaha YZ65 2018 - Τα επίσημα αξεσουάρ GYTR

Συναρπαστική αγωνιστική γοητεία για νεαρούς αναβάτες!

KTM: Τα SX του 2019 έφτασαν στην Ελλάδα

Η νέα γκάμα motocross είναι εδώ και σας περιμένει

Χ-ΜΑΧ 300: Γνήσια αξεσουάρ ΥΑΜΑΗΑ

Ανάγκη και Επιθυμία γίνονται ένα…

Νέα αγώνων

speedwaygp

Αγωνιστική δράση 21-22 Ιουλίου 2018

Ησυχία εντός, χαμός εκτός

Dakar 2019: Οριστικοποιήθηκε η διαδρομή

Μετά από πολλές περιπέτειες, τελικώς 100% Περού

Triumph Moto2 765 - Πιο sexy πεθαίνεις...

Θα δούμε τους Βρετανούς να βγάζουν και έκδοση παραγωγής;

Tom Sykes-Kawasaki: Χωρίζουν οι δρόμοι τους

Τέλος στη συνεργασία τους μετά από εννέα χρόνια!

Η Monster αναλαμβάνει κεντρικός χορηγός της Yamaha MotoGP

Ένα “Τέρας” στα φέρινγκ των εργοστασιακών Μ1

TEST - Honda CRF1000L Africa Twin 2018

Στη σκιά του Adventure Sports

Test - Suzuki SV 650X ABS

Μπράβο! Αυτός είναι καφές.

Αγώνες

yamaha 4

Yamaha: Νίκη στον 1ο αγώνα του Trial-E 2018 με το νέο TY-E

Ηλεκτρική επικράτηση του Kenichi Kuroyama έναντι 6 αντιπάλων

Νέα αγοράς Αναβάτη

RS RISE AIR

Καλοκαιρινά γάντια IXON σε τιμή προσφοράς

Εξοπλίσου οικονομικά ενόψει διακοπών

Καλοκαιρινό Μπουφάν IXON Cooler

Δροσιά και προστασία

Μεγάλες καλοκαιρινές προσφορές Triumph

Αγόρασε μια μοτοσυκλέτα Triumph και κέρδισε

Καλοκαιρινό Μπουφάν IXS Levante

Δροσερός καλοκαιρινός άνεμος σε κάθε βόλτα

Προσφορά: SHOEI GT-Air Luthi

Από 609€, τώρα 499€

Εγγραφή στο NEWSLETTER

Μάθετε πρώτοι όλα τα νέα από τον χώρο της μοτοσυκλέτας!